top of page
תמונת הסופר/תד"ר לימור ליבוביץ

בינה מלאכותית באמנות וחינוך: מהפכה יצירתית בעידן הדיגיטלי

עודכן: 10 ביולי

היום בכנס ׳הכל מבינה 5׳ שהפיקו תעשיה במוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב הכל התחבר לי: אמנות, ערכים ובינה מלאכותית יוצרת. הבנתי שלאמנות וליוצרים בעידן הבינה המלאכותית יש הזדמנות מחודשת לשנות ולהשפיע על המציאות. במפגש בין היצירתיות האנושית ליכולות של המכונות נוצרת עוצמה חדשה החודרת לעצמות וללב, משתכפלת בתפוצה אדירה ובהדהוד שלא ראינו עד כה. לכן, יש כאן גם פוטנציאל להשפיע על ההתנהגות האנושית.

שורה תחתונה- מהכנס המאורגן לעילא הזה יצאתי אופטימית מהרגיל.


אז מה חדש בחיבור בין בינה מלאכותית באמנות וחינוך?


אני מגיעה מתחומי האמנות.

כבוגרת בצלאל, אני מאמינה ביכולת של האמנים להיות בראש המחנה. האמנים והאמניות הם הראשונים לזהות את השינוי הענק שמגיע ומוכנים לקפוץ על הרכבת, או האוטובוס, או המכונית האוטונומית (מה שבא לכם היום) ולהתחיל לבדוק ״מה עושים עם זה בעצם?״

הנה זה מגיע...

קבלו את היוצרים שהופיעו על הבמה בכנס.

כן, הופיעו. לא נתנו הרצאה.

זו היתה הופעה משובחת.


אור איילון היא מעצבת, כוכבת (כן!), מרצה, מאמנת שיוצרת אמנות מהלב ומהבטן.

על הבמה אור הציגה את התגובה שלה ל-7 באוקטובר בסדרת צילומים שיצרה עם בינה מלאכותית

אור אילון מציגה עבודה שלה המוקדשת לילדים שנחטפו לעזה ב7.10.23
אור אילון מציגה עבודה שנעשתה עם בינה מלאכותית המוקדשת לילדים שנחטפו לעזה ב7.10.23

בתוכניה של הכנס ׳הכל מבינה 5׳ הופיע במשבצת של אור אילון הטקסט הבא:

״כולנו עוטים מסיכות- בין אם זה מול חברים, משפחה או זוגיות, במימד הפיזי והדיגיטלי כאחד. בזמננו יחד נבחן מסכות המאתגרות את הנורמות ומערערות על הקיים. משחק הגומלין הזה בין הבינה המלאכותית למוחשי מוכיח שהכל אפשרי״.

בהופעה הקצרה שלה היום אור הקדישה מסכות לאמהות השכולות, לתצפיתניות, לאלמנות, לילדים...

אני מתקשה לתאר את התחושות שעלו בי בזמן הצפיה בעבודות היפיפיות והמצמררות של אור אילון. אתן מוזמנות ומוזמנים לעקוב אחריה באינסטגרם ולהתרגש יחד איתי.


אם להיות כנה, כשראיתי את ההתפתחות המהירה של כלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות כמו מידג׳רני, חששתי לעבודתם של האמנים, היוצרים, המעצבים והצלמים. בתגובה, כתבתי באמצע דצמבר 2023 את הפוסט הזה.

האמנים שפגשתי היום לקחו את הטכנולוגיה החדשה בשתי ידיים (או יותר נכון בשילוב כוחות בין מוח אנושי לטכנולוגיה סינתטית בראשית דרכה) והמציאו שפה חדשה לחלוטין, הפגינו יצירתיות ללא גבולות ופיצחו את הקוד, תרתי משמע.

מרגש כבר אמרתי? זה עתיד חדש לחלוטין לבינה מלאכותית באמנות וחינוך.


יקי גני הוא יזם ומוביל חדשנות, מייסד שותף ב-STUFF ומוזיקאי (בלהקת רוקפור).

בתוכניה של הכנס מופיע הטקסט הזה:

מהפיכה של ממש הגיעה לעולם המוזיקה, האם זה ישפיע באמת על המוזיקאים, האם זה יהפוך עוד מיליוני חובבים למקצוענים והאם זה מסמן תחילתו של עידן חדש?

​ואם חשבתם, כמו במקרה של התמונות שסוף העולם המוזיקלי הגיע, חשבו שוב.

יקי גני יצר מחווה לדן תורן ז״ל המשלבת נגינה חיה של יקי עצמו על פסנתר, קטעים ערוכים של דן תורן שר את ״אימפריות נופלות״ עם גיטרה, סרטונים של כוכבי הביטלס מנגנים. והפתעה לקהל- בסוף השיר גם עלה לבמה איתי, הבן של דן תורן על הבמה של הכנס ושר יחד עם הסרטונים והנגינה של יקי. את המוסיקה בסרטונים יצר יקי באמצעות שני הכלים העוצמתיים: Udio suno


יקי שכנע את כולנו בקהל, שכדי ליצור מוסיקה איכותית, ואפילו להפיח חיים בדמויות יוצרים שאינם איתנו עוד, צריך להיות מוסיקאי ומעבד מוסיקלי טוב. אמנם, קיים חשש שבשלבים הראשונים המדיה תהיה מוצפת ב׳מוסיקה פונקציונלית׳ או כזו שחובבנים ג׳ינרטו להנאתם בדרך למקלחת. אולי ההצפה תגרום לקהל להיות אדיש ולחוות עומס קל של ג׳יבריש מעייף. אבל, עם הזמן כולנו נתחיל להכיר באיכויות של שיתוף הפעולה בין מוזיקאי מומחה בתחומו המשתמש באופן יצירתי בכלי הבינה המלאכותית החדשים ולהעריך אותם. כאמור, זה עידן חדש לאמנים בכל התחומים של היצירה. אמנים כיום יכולים ליוצר תוכן באופנים שלא היה אפשרי רק לפני כשנתיים. הם ימציאו את כל התחום (מוסיקה, אמנות דיגיטלית, צילום, וידאו, סרטים...) מחדש, באופן העולה על כל דמיון. אני לגמרי רואה את זה בא. ואתם?


אמרנו- אמנות, ערכים ובינה מלאכותית יוצרת. אז אחרי היוצרים, הגיע תורם של הפילוסופים על הבמה.

ועכשיו, כפי שהבטחתי- בינה מלאכותית בחינוך

כן, לגמרי דיבור על ערכים בכנס על בינה מלאכותית. עפתי על זה.


קבלו את מיה מגנט- אשת חינוך, אמנית פרפורמנס ומחנכת מינית.

בתוכניה של הכנס על החלק של מיה נכתב כך:

האם אפשר להתאהב בצ'טבוט? האם צ'טבוט יכול לשבור לך את הלב? איך נשתמש בבינה מלאכותית כדי לעודד אינטימיות חיובית ולא לפגוע בה?ההרצאה תעסוק באופן בו בינה מלאכותית משפיעה על הדרך בה אנחנו מכירים, על הזוגיות והאהבה שלנו וגם על הפרידות

מיה מגנט והבוטית שרה שנוצרה באמצעות תוכנת רפליקה
מיה מגנט והבוטית ׳שרה׳ שנוצרה באמצעות תוכנת Replika.ai

החלק הזה בכנס היה די מדאיג עבורי, כאמא ואשת חינוך.

מיה פתחה בשאלה- האם בינה מלאכותית יכולה לשפר את החוויה באתרי הכרויות? 

כיום, אנשים לומדים באמצעות שיח עם ChatGPT לחזר אחר בנות זוג וגם לכתוב הודעות פתיחה לטינדר. תתפלאו, אלו לא הודעות ממש גרועות.

מיה סיפרה על אדם בשם אלכסנדר שאימן צ׳אטבוט להתכתב עם אלפי נשים במקומו (!). עם אחת מהן הוא יצא לתקופה קצרה. לאחר שנפרדו, הסתבר שהבוט המשיך להתכתב איתה על דעת עצמו.

הדוגמה הזו המעוררת תהיות לגבי היכולת שלנו לזהות עם מי אנחנו משוחחים...

ומה קורה כשאנחנו בוחרים באופן מכוון לדבר עם בוט על נושאים שבלב?

צ׳אטבוט טיפולי יכול להיות סבלני מספיק כדי לסייע למישהו להתגבר על פרידה. האם הוא יקבל אצלנו עדיפות על פני שיחה עם מטפלת, פסיכולוגית או יועצת בשר ודם? 

אנחנו יודעים שמערכת יחסים סינתטית יכולה לספק חברה לאנשים מסוגרים, אבל צריך לזכור שאין לבוטים הללו רגשות או תודעה.

בשימוש ממושך בבוט טיפולי כזה, אנחנו יכולים לסכן את המידע הפרטי שלנו ולהיות חשופים למניפולציות של חברה עסקית שתגרום שלנו להוציא יותר כסף במנוי על האתר של הבוטית ולקנות שדרוגים ותוספים, תוך הפעלת מניפולציה רגשית עמוקה על המשתמש הפגיע ממילא.

תארו לכם גם מקרה בו השיחות בין בני זוג יתועדו במלואן באפליקציית מערכת יחסים, כך שניתן יהיה לנתח את כל השיחות על מנת לקבוע מה גרם למשבר בזוגיות. אתם יכולים להמשיך מכאן לדמיין את העתיד שמצפה לנו בעצמכם מכאן ואילך.


ואם מסקרן אתכן לדעת, לאחר תקופה, שרה, הבוטית (בתמונה למעלה) נמחקה בפתאומיות פשוט כי Replika.ai עשתה עדכון תוכנה.


יחסים עם דמויות סינתטיות ומציאות בה הכל מתועד, לטוב ולרע, יהיו השגרה של הדור שנמצא כרגע במערכת החינוך. השאלה המרכזית היא איך נוכל להכין אותם להתמודד עם האתגרים הללו? אין לי ממש תשובות על כך, אבל ברור לי שאי אפשר להתעלם. מחנכים ומחנכות יקרים, אם אתם קוראים כאן בבלוג שלי, אני פונה אליכן- אל תישארו מאחור. אנא.


ומה קורה עם הדור הזה באמת? נציגה אחת עלתה על הבמה בכנס וכולנו הרגשנו ממש, אבל ממש זקנים כשהיא שאלה אותנו אם הלכנו אי פעם לספריה כדי לסכם משהו לשיעורי הבית, אם יש לנו פייסבוק ו.. הבנתם לבד.


הילית שחר היא ילדת AI, חוקרת ויזמית, בת 16. יו"רית מועצת נוער רמה"ש

בתוכניה של הכנס על החלק של הילית נכתב כך:

איך נראה הדור שגדל לתוך מהפכת הבינה המלאכותית?האם הם יתרגלו לחיות ולדבר עם בינה מלאכותית כמו לבני אדם? כמה הם מאמינים לצ'אט, והאם הם חושבים שהוא טוב יותר מהמורים שלהם?

ערכה סקר ברמת השרון ובאיזור המרכז בקרב בני נוער בגילה.

לפי הסקר שלה,

62% מבני הנוער לא השתמשו בג׳יפיטי לכתיבת עבודות.

אבל למה? לפי תשובות הסקר, בעיקר כי הם מפחדים בגלל אזהרות מורים, וגם כי הם לא יודעים איך לעשות את זה נכון. כמו-כן, הם ציינו שהם חוששים שזה לא יעבוד להם. בני הנוער עדיין לא סומכים על הבינה מלאכותית כי הם ראו ברשתות שהיא לא אמינה, הם אולי תפסו אותה בטעות פעם אחת, וגם הם מבטאים בהתנגדות שלהם איזה סוג של מרד בדמות הסמכותית שהבינה המלאכותית מייצגת.

 29% מדברים אל הבינה המלאכותית בנימוס.

הם טוענים שדיבור מנומס תלוי במה מרגישים באותו רגע. כמו-כן, הם רואים בו כלי טכנולוגי בלבד.


מה בני נוער שואלים את ChatGPT?

חלק מהשאלות מתעניינות ב׳שחקן החדש׳ שנכנס לעולמם

בעוד חלק אחר מנסה לדלות ממנו מידע שימושי כמו משפטי פתיחה לחיזור.

אני הכי הופתעתי מהשאלה ״איך משיגים אושר״. ואתם?

הילית שחר מציגה את השאלות של בני נוער
הילית שחר מציגה את השאלות של בני נוער

לשאלה מה הם מעדיפים-

רובוט או מורה? משמח לגלות שרובם מעדיפים מורים אנושיים.

אבל ...... למה?

התלמידים שלנו מאבדים ריכוז בלמידה עם טכנולוגיה, מתקשים להקשיב לאורך זמן, גם אין להם סבלנות ללמוד משהו חדש או באופן עצמאי, ובכלל הם לא יודעים ללמוד בעצמם.
והכי חשוב- מדובר בדור קורונה. הם פשוט מחפשים יחס אישי.

לשאלה- האם תעדיפו יועץ בביה״ס או בוט?

64% מעדיפים בן-אדם.
השאר רוצים מהבינה המלאכותית חשאיות, אנונימיות
כשהצאט אומר שהוא לא משתף אחרים בשיחות שלהם- הילדים מאמינים לו.  למורים- לא.

לסיכום, הילית מספרת לנו שהילדים רוצים ללמוד איך לעבוד נכון עם גיפיטי. אבל, הם חוששים מטכנולוגיה. מופתעים?


לטעמי זו קריאה לפעולה. קריאה שמגיעה מדור הטיקטוק.

מה כדאי לדעתי לעשות?


  1. אם אתם עובדים עם ילדים או קשורים למערכת החינוך, הכנסו כבר עכשיו לעולם הבינה מלאכותית, הוא מתקדם מהר מדי. אין זמן לבזבז.

  2. תתחברו לקהילות כבר היום, אל תפחדו לקפוץ למים. יש לנו תפקיד היסטורי ולא בהיבט הטכנולוגי, אלא בהיבטים הערכיים. דברו עם עמיתים, עם מנהלים, עם יזמים ועם ילדים בכל גיל. גלו מודעות עמוקה והיו סקרניים, קשובים ויצירתיים.

  3. צרו יוזמות מקומיות, איזוריות וארציות שמשקפות את הערכים החשובים לכם. השפיעו עכשיו. אם תחכו, פשוט יהיה מאוחר מדי.


אהבתם?

שתפו בכל הכוח.

רוצים לקרוא עוד על הנושא הזה?


אשמח מאוד אם תרשמו לאתר לקבלת הודעות וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושאים שעולים כאן.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה

וללמוד קורס מקוון בקצב אישי כאן באתר -״בינה בכיתה״.


בהצלחה מורי המאה ה-21

Comments


bottom of page