בסרטון דוגמאות והסברים מלווים על - מהי "תשומת לב"?
ההסבר מתייחס לאופן בו המוח מעבד מידע מהחושים. קיים בסרטון הסבר על שלושה היבטים של תשומת לב-
1. הכוונת ומיקוד תשומת הלב שלנו
2. שמירה על תשומת הלב לפרט שנבחר
3. שליטה בתשומת הלב שלנו
היכולת שלנו למקד את תשומת הלב שלנו בפרט מסוים ואז בפרט אחר היא מיומנות הנרכשת בשלבים מאוד מוקדמים של הילדות.
היכולת לשמור על תשומת לב לאורך פרקי זמן גדלים והולכים קשורה לגיל הילדים.
אבל כמובן גם להיבטים בסביבת הילדים, בהכוונה של המבוגרים סביבם (הורים ומחנכים בגיל הרך).
ללא תשומת לב, לא תיתכן למידה (עיבוד מידע חדש והבנייתו עם ידע קודם).
אבל, זה לא אומר שמה שאיננו בתשומת הלב לא מעובד.
בלוג מצוין בשם mind/shift מציג מאמר שטוען שהיכולת למקד את תשומת הלב
תכופות אנו שומעים את הביטוי "רעש חזותי", וכמחנכים אנחנו נדרשים לשלוט בו בארגון סביבת הלמידה.
"רעש חזותי" הם הפרטים שלא אמורים להיות במרכז "תשומת הלב" של הלומד, ומפריעים לו ללמוד את התוכן או הנושא הרצוי.
רעש חזותי יכול להיות גם ברמה של צבעוניות עזה ומשתלטת וגם ברמה של חומריות דלה (וסתמית) המפריעה לתחושת הרווחה והנוחות של הלומד בחלל הכיתה או בסביבה הווירטואלית ("זה לא מכבד אותי" "אני לא רוצה להיות קשור לסביבה הזו", "אני לא מרגיש שייך מבחינה רגשית למקום הזה").
ההמלצות של הקריין לגבי שליטה של הילד ברגשותיו וביכולת שלו להתמקד בפרט מסוים לשם למידה,
מכוונות להתנהגות שלנו המחנכים.
באותה מידה שאנחנו יודעים ליצור אווירה של סדר וארגון לגבי רכיבים רגשיים (טון רגוע ומכיל בפנייה אל הלומדים, דיבור שקט ובוטח, מבט עיניים שאומר "אני איתך" "אני קשובה לך"),
כך גם סביבת הלמידה הפיסית והחזותית צריכה לשדר סדר וארגון חזותיים נראים לעין ובעלי היגיון פנימי העונה על ציפיות המתבונן.
סדר וארגון חזותיים מקדמים את תחושת הביטחון של הלומד, מפחיתים עומס על מערכת עיבוד המידע החזותי שלו, ומאפשרים לו להתרכז במשימה לימודית.
פרופ' רחל זבה בספרה "צבע במבני חינוך", מתארת את המצב השכיח של חוסר הכוונה של מורים וגננות לנושא צבע למשל.
להלן תרגיל פשוט לבחינת (וניתוח) נושא ה"רעש החזותי" בסביבת הלמידה הפיסית או הוירטואלית שלכם:
1. מצאו נקודת מבט רחבה בה תוכלו להראות את כל הסביבה במבט אחד רחב (בסביבה וירטואלית צפו במסך הכניסה לסביבה למשל).
2. נתחו חזותית את הצורות והצבעים המופיעים לפניכם. נסו לשרטט בקווים כללים כיצד מאורגן החלל.
3. נסו למיין את הצורות והצבעים ובדקו- האם יש הגיון בצבעוניות ובצורות הקיימות? האם קיים קידוד צבעוני המצביע על משמעות?
4. עומס חזותי יכול לנבוע בעיקר מהיעדר היגיון בארגון, מארגון שאיננו קושר בין תוכן לצורה ולצבע.
היבטים אסתטיים- מרחב בעל ערכים של תרבות ואסתטיקה.
האם מצאתם ערכים של אסתטיקה במרחב?
למשל-
1. חזרה של צבעים
2. רמות מגוונות של טונים של אותו צבע (במקום מגוון צבעים עזים בלי קשר ביניהם)
3. שילוב צבעוני הרמוני
4. אווירה שנובעת מקיומם של מרקמים מעניינים (ובעלי משמעות וקשר לתוכן).
בהצלחה מורי המאה ה-21.
Comments